پایگاه اینترنتی یاسر استادحسین

با یاسر استادحسین بیشتر آشنا شوید

پایگاه اینترنتی یاسر استادحسین

با یاسر استادحسین بیشتر آشنا شوید

روند کاهشی نرخ تشکیل استارت آپ ها ادامه خواهد داشت؟

بنا بر گزارش سایت تحقیقاتی demandsage با وجود سرمایه‌گذاری خطرپذیر در استارت آپ ها، آنها در سال 2022 توانسته اند بیش از 540 میلیارد دلار را جذب کنند. بیش از 150 میلیون استارت آپ در جهان وجود دارد که هر سال 50 میلیون استارت آپ جدید معرفی می شوند، اگرچه تنها 10 درصد می توانند در بلندمدت فعالیت خود را ادامه دهند. در واقع نرخ شکست استارت آپ ها در سطح جهانی 90 درصد می باشد. از ابتدای سال 2023 استارت‌آپ‌های حوزه هوش مصنوعی، بلاک چین، تجارت الکترونیک و فین‌تک به سرعت در حال رشد هستند.

 روزنامه آسیا/ 6 آبان 1402/ یاسر استادحسین
 

آینده استارت آپ ها؛

روند کاهشی نرخ تشکیل استارت آپ ها ادامه خواهد داشت؟

 

یاسر استادحسین

کارشناس  ارشد فناوری اطلاعات و ارتباطات

Hosseini.y@gmail.com

 

بنا بر گزارش سایت تحقیقاتی demandsage با وجود سرمایه‌گذاری خطرپذیر در استارت آپ ها، آنها در سال 2022 توانسته اند بیش از 540 میلیارد دلار را جذب کنند. بیش از 150 میلیون استارت آپ در جهان وجود دارد که هر سال 50 میلیون استارت آپ جدید معرفی می شوند، اگرچه تنها 10 درصد می توانند در بلندمدت فعالیت خود را ادامه دهند. در واقع نرخ شکست استارت آپ ها در سطح جهانی 90 درصد می باشد. از ابتدای سال 2023 استارت‌آپ‌های حوزه هوش مصنوعی، بلاک چین، تجارت الکترونیک و فین‌تک به سرعت در حال رشد هستند.

 

وضعیت فعلی استارت آپ ها در جهان

در حال حاضر 15.4 درصد از جمعیت ایالات متحده درگیر استارتاپ ها هستند. تنها در سیلیکون ولی بیش از 40 هزار استارت آپ وجود دارد. در آسیا استارت آپ Bytedance با ارزشی بالغ بر 220 میلیارد دلار (طبق اطلاعات آماری تا سپتامبر 2023) با ارزش‌ترین استارت‌آپ در جهان است. این استارتاپ چینی در حوزه محتوا فعالیت دارد و صاحب اپلیکیشن ویدئویی محبوب TikTok  و اپلیکیشن خبری Toutiao چین است. این شرکت به کمک هوش مصنوعی و الگوریتم‌هایی که در اختیار دارد، کاربران را در فضای مجازی به‌ویژه در فیس‌بوک و اینستاگرام رصد می‌کند.

براساس تحقیق مینایف (Artem Minaev) از وب سایتfirstsiteguide ، 7.1 درصد از استارت آپ های دنیا در صنعت فین تک(فناوری مالی) فعالیت می کنند. پس از آن استارت آپ های مربوط به علوم زندگی و مراقبت های بهداشتی با 6.8 درصد، استارت آپ های مربوط به هوش مصنوعی با 5 درصد، بازی با 4.7 درصد، Adtech (فناوری تبلیغات) با 3.3 درصد و Edtech (فناوری آموزشی)با 2.8 درصد قرار دارند.

بنابر گزارش سایت startupranking (تا روز جمعه 27 اکتبر2023) امریکا با 76.870 ، هند با 16.024، انگلستان با 6.995، کانادا با 3.795، و استرالیا با 2.734 بیشترین تعداد استارت آپ ها در جهان را دارا می باشند. در قعر این فهرست آنگولا، تیمور شرقی و کمور هر کدام با 1 استارت آپ قرار دارند.

جالب اینجاست که در کشور ما تنها 260 شرکت استارت آپی از سوی این وب سایت شناسایی شده است که در بین کشورهای حاضر رتبه 53 را از آن خود ساخته است. استارت آپ هایی همچون ترب، بیاموز، تکراتو، ارزدیجیتال، جاجیگا، جاب اینجا، در رده بندی ابتدایی این وب سایت قرار دارند.

 

کاهش نرخ تشکیل استارت آپ ها

طبق گزارش شماره 06-23 فوریه 2023فدرال رزرو نرخ تشکیل استارت آپ از 13.7 درصد در سال 1978 به 8.4 درصد در سال 2020 کاهش یافته است. بنابراین، فعالیت کارآفرینی در قالب نرخ ورود شرکت ها بیش از یک سوم کاهش یافته است. با توجه به آمارهای منتشر شده از نرخ کاهش استارت آپ ها، محققان دانشگاهی و سیاست گذاران نگران این پدیده می باشند، زیرا قلب تپنده رشد اقتصادی در چهار دهه گذشته با شدت کمتری می زند. در آسیا نیز این نرخ کاهش با سرعت بیشتری رقم خورده است. گزارش اخیر Crunch base نشان می دهد که در نیمه اول سال 2022 نسبت به امسال نه تنها حجم معاملات استارتاپ های آسیایی با کاهش 40 درصدی از 5402 معامله در نیمه اول 2022 به تنها 3237 در نیمه اول امسال رسیده، بلکه حتی بودجه آنها نیز از 73 میلیارد دلار به  36.3 میلیارد دلار کاهش یافته است که در مقابل سرمایه گذاری استارتاپ ها در سایر نقاط جهان می تواند زنگ خطر مهمی باشد.

بررسی ها نشان داده است که برای سه ماهه دوم، بودجه این شرکت هادر آسیا 44 درصد نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته از 32.8 میلیارد دلار به 18.5 میلیارد دلار کاهش یافته است.

همچنین داده‌های Crunch base، بیانگر آن است که جریان معاملات سال به سال نیز روندی کاهشی را دنبال نموده و با نرخ 38 درصدی از 2508 به 1564 کاهش یافته است.

براساس تحقیق نگارنده برخی از مهمترین عواملی که باعث حفظ و ماندگاری فعالیت استارت آپ ها و جلوگیری از انحلال و شکست می شود عبارتند از: محصول یا خدمات متمایز، تیم موفق، بازار هدف، مدیریت مالی، استراتژی بازاریابی، توانایی پیش بینی و تطبیق با آخرین تغییرات در بازار، تأمین منابع مالی مورد نیاز، استفاده مؤثر از فناوری روز، مدیریت ریسک، و در نهایت ارتباطات مؤثر چه با مشتریان و چه با شرکاء تجاری.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.