پایگاه اینترنتی یاسر استادحسین

با یاسر استادحسین بیشتر آشنا شوید

پایگاه اینترنتی یاسر استادحسین

با یاسر استادحسین بیشتر آشنا شوید

آمازون به دنبال بهبود نشان تجاری در 2023

طبق گزارش مؤسسه Interbrand در سال گذشته (2022) ارزش نشان تجاری Amazon.Com حدود 249 میلیارد دلار بوده که با رشد مثبت 24 درصدی، دومین برند برتر جهان در سال 2021 بوده است. اگر چه ارزش این نشان تجاری برای سال 2022 رشدی 10درصد نسبت به سال 2021 را نشان می دهد ولی این نشان با رقم بیش از 274 میلیارد دلار در جایگاه سومین نشان تجاری در جهان قرار گرفته است. جایگاهی که بعد از نشان های تجاری همچون اپل و مایکروسافت به این فروشگاه آنلاین تعلق گرفته است.

 روزنامه آسیا/ / یاسر استادحسین
 

آمازون به دنبال بهبود نشان تجاری در 2023

 

یاسر استادحسین

کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و ارتباطات

Hosseini.y@gmail.com

 

اشاره

طبق گزارش مؤسسه Interbrand در سال گذشته (2022) ارزش نشان تجاری Amazon.Com حدود 249 میلیارد دلار بوده که با رشد مثبت 24 درصدی، دومین برند برتر جهان در سال 2021 بوده است. اگر چه ارزش این نشان تجاری برای سال 2022 رشدی 10درصد نسبت به سال 2021 را نشان می دهد ولی این نشان با رقم بیش از 274 میلیارد دلار در جایگاه سومین نشان تجاری در جهان قرار گرفته است. جایگاهی که بعد از نشان های تجاری همچون اپل و مایکروسافت به این فروشگاه آنلاین تعلق گرفته است.

 

طبق تحقیق لورلین گارسیا دارسی (Laureline Garcia Darcy) از دانشگاهUCP پرتغال (Universidade Católica Portuguesa) در ژوئن امسال (2023)، بازار جهانی پخش ویدئو که یکی از بازارهای هدف آمازون می باشد در سال 2021 ارزشی برابر 372.07 میلیارد دلار داشته که اکنون انتظار می‌رود تا سال 2029 به 1690.35 میلیارد دلار برسد.

همه‌گیری جهانی کووید-19 باعث شد که این  بازار در سال 2020 با افزایش 5.7 درصد نسبت به سال 2019 مواجه شود.

 

هم اکنون این صنعت شامل ارائه دهندگان خدمات نرم افزار و محتوا از شرکت هایی مانند Netflix Inc.، Hulu LLC، IBM Corporation، و Amazon.com Inc پلاس، دیزنی پلاس است.

طی چند سال اخیر بازار جهانی به دلیل گسترش استفاده از پلتفرم های رسانه های اجتماعی آنلاین و افزایش اتصال به اینترنت از رشد چشمگیری برخوردار گردید. به عنوان مثال، در ماه مه 2021، فیس بوک پلتفرم رسانه اجتماعی شرکت متا (Meta-Facebook Inc.)، بیش از 2.40 میلیارد کاربر داشت. همچنین پلتفرم‌های WhatsApp و YouTube بیش از یک میلیارد کاربر داشته اند. از این رو تقاضا برای دریافت وضوح با کیفیت تر ویدئوها از جمله چالش ها به شمار می رفت. همین امر کافی بود که صنایع مرتبط همچون بازار داده های عظیم (Big Data) نیز بر بستر فضای ابری (Cloud Computing) تأثیر بگذارد. پیش‌بینی می‌شود صنعت محاسبات ابری که در سال 2022 حدود 569.31 میلیارد دلار تخمین زده می شد، تا سال 2030 به 2432.87 میلیارد دلار افزایش یابد.

در این بین آمازون با بخش Amazon Web Services (AWS) خود، در صدر روند این صنعت قرار دارد و با بازیگران بزرگ بازار مانند مایکروسافت، گوگل و همچنین علی بابا و اوراکل رقابت می کند.

طی پنج سال گذشته، فروش خالص آمازون به طور متوسط ​​18 درصد افزایش یافته است. تنها بخش فروشگاه های آنلاین 42.8 درصد از درآمد را تشکیل می دهد.

طبق تحقیق لورلین گارسیا دارسی، به جز فروشگاه های فیزیکی که در سال 2019 با رشد منفی 0.2 درصد و در سال 2020 با رشد منفی 5.6 درصد به جهت همه گیری کویید 19 کاهش یافت، سایر بخش ها رشد ثابتی داشته اند. البته فروشگاه های آنلاین نیز در سال 2022 با 0.9 درصد اندکی کاهش یافته بودند. 

 

 

درآمد آمازون برای دوازده ماه منتهی به 30 ژوئن 2023، برابر 538.046 میلیارد دلار بود که 10.73 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت. همچنین درآمد سالانه آمازون برای سال 2022، 513.983 میلیارد دلار بود که 9.4 درصد افزایش نسبت به سال 2021 داشت. برای سال 2021، نیز درآمد سالانه آمازون 469.822 میلیارد دلار بود که 21.7 درصد از سال 2020 افزایش داشته است. واریر(Warrier) و همکارانش در سال 2020 در تحقیقی قیمت خوب محصولات، تجربه خرید بدون دردسر مشتریان، سرعت تحویل، سفارش آنلاین ساده، اطمینان از فروشگاه، و کیفیت را از جمله عوامل موفقیت برند آمازون دانسته اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.